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Gujarat model: The real story. गुजरात मॉडल क्या है?

What Is The Gujarat Model?
गुजरात मॉडल क्या है?

What is the Gujarat model? In simple terms, it refers to a period from 2002-03 to 20011-12 during which Gujarat experienced a quantum jump in its growth rate. The driving force was the then chief minister Narendra Modi’s innovative interpretation of neoliberal policies.

The growth strategy had three major components: quantum jump in infrastructure to facilitate inflow of corporate investment; quantum jump in governance to address the requirements of corporate units; and unprecedented rise in incentives and subsidies on investments to the corporate sector to attract investments. Infrastructure development focused on roads, airports and power – and through reforms, 24-hour availability of power.

Governance focused on quick disposal of investment proposals with a single window, easy access to bank credit and if required, other escort services to corporate units and their core staff. The concerned departments were aggressive in expediting the procedures to facilitate investment flows. The incentives to corporate investment included mainly sales tax subsidies till 2006-07 (till the Centre banned it). Forty percent of the revenue from sales tax – the main source of revenue for state governments – was forgone.

Thereafter, the government introduced subsidies on capital, interest, infrastructure as well as heavy subsidies on land, water supply and natural resources. The rates of subsidies were larger for larger investments. For mega industries, there was no fixed rate and each case was assessed separately. For example, Tata-Nano got totally Rs 30,000 crores subsidies (like Suzuki, Hyundai etc). Land was acquired from common grazing land, denotified protected areas, national parks and from irrigated fertile lands. The price started from Re 1 per acre, and increased during the last years of the model but still was less than the market price.

गुजरात मॉडल क्या है? सरल शब्दों में, यह 2002-03 से 20011-12 तक की अवधि का उल्लेख करता है, जिसके दौरान गुजरात को इसके विकास दर में एक मात्रा में बढ़ोतरी का अनुभव हुआ। ड्राइविंग बल उस समय के मुख्यमंत्री नरेंद्र मोदी की नव-उदार नीतियों की नवीन व्याख्या थी।

विकास रणनीति में तीन प्रमुख घटक थे: कॉर्पोरेट निवेश का प्रवाह बढ़ाने के लिए बुनियादी ढांचे में क्वांटम कूद; कॉर्पोरेट इकाइयों की आवश्यकताओं को पूरा करने के लिए प्रशासन में क्वांटम कूद; और निवेश को आकर्षित करने के लिए कॉरपोरेट सेक्टर में निवेश पर प्रोत्साहन और सब्सिडी में अभूतपूर्व वृद्धि। बुनियादी ढांचा विकास सड़कों, हवाई अड्डों और बिजली पर केंद्रित – और सुधारों के माध्यम से, 24 घंटे बिजली की उपलब्धता।

शासन ने एकल खिड़की के साथ निवेश प्रस्तावों के त्वरित निपटान, बैंक क्रेडिट तक आसान पहुंच और अगर आवश्यक हो, कॉर्पोरेट एपिटियों और उनके मुख्य कर्मचारियों को अन्य अनुरक्षण सेवाएं प्रदान की। संबंधित विभागों ने निवेश प्रवाह की सुविधा के लिए प्रक्रियाओं में तेजी लाने में आक्रामक हो कॉर्पोरेट निवेश के लिए प्रोत्साहन मुख्य रूप से 2006-07 तक बिक्री कर सब्सिडी में शामिल (केंद्र पर प्रतिबंध लगाने तक)। बिक्री कर से राजस्व का चालीस प्रतिशत – राज्य सरकारों के लिए राजस्व का मुख्य स्रोत – भूल गए थे

इसके बाद, सरकार ने पूंजी, ब्याज, आधारभूत संरचना और भूमि, जल आपूर्ति और प्राकृतिक संसाधनों पर भारी सब्सिडी पर सब्सिडी की शुरुआत की। बड़े निवेशों के लिए सब्सिडी की दरें बहुत बड़ी थीं मेगा उद्योगों के लिए, कोई निश्चित दर नहीं थी और प्रत्येक मामले को अलग से मूल्यांकन किया गया था। उदाहरण के लिए, टाटा-नैनो ने पूरी तरह से 30,000 करोड़ रुपये की सब्सिडी (जैसे सुजुकी, हुंडई आदि) को मिला। भूमि सामान्य चराई भूमि, निरोधित संरक्षित क्षेत्रों, राष्ट्रीय उद्यानों और सिंचाई से जुड़ी उपजाऊ भूमि से अधिग्रहण की गई थी। कीमत 1 रुपये प्रति एकड़ से शुरू हुई, और मॉडल के पिछले वर्षों में बढ़ी लेकिन फिर भी बाजार मूल्य से कम था।

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